Tuesday, April 19, 2011

s.e.m.u.t

Tahukah awak…???
haaa...meh cni...cheq nk habaq sket...fakta pasal s.e.m.u.t


Semut memiliki jumlah yang jauh lebih banyak dari kebanyakan makhluk hidup lain di dunia ini. Untuk setiap 700 juta semut yang lahir di dunia ini, hanya ada 40 bayi manusia baru. Dengan kata lain, jumlah semut di dunia lebih banyak dibandingkan jumlah manusia...Subhanallah…

Keluarga semut juga sangat besar. Sebagai contoh, kite mungkin mempunyai keluarga beranggotakan 4-5 orang...paling ramai pn berbelas-belas orang adik beradik kn...Sebaliknya, dalam satu keluarga semut, kadang-kadang terdapat jutaan semut. Sekarang cuba pikirkan dan renungkan sejenak: jika awak memiliki kakak dan adik lelaki ataupun perempuan dengan jumlah jutaan, dapatkah kalian hidup dalam satu rumah? Tentu saja tidak!..

Banyak manusia, banyaklah ragamnya…sememangnya tidak mudah untuk memuaskan hati semua orang kan???…dan terkadang tidak mudah untuk bekerjasama ngan orang di sekeliling kite…setiap orang ada peelnya…nak x nak, kite terpaksa bertolak ansur…klu masing-masing nak berkeras, xmau mengalah, alamak makin parah la keadaan…klu api yang marak, disimbah minyak petrol/minyak tanah, ape jadi????bkn ke makin marak jadinya???

x penah nampak ag kn semut gadoh???xda la plak semut nk wrestling sesame dowg kn...haaa...2 la yg membezakan sifat semut ngn manusia...

K…dats all utk hari ini…saya tinggalkan awak di sini untuk renung2 dan pikir2 ape yang tertulis diatas k…


Opppssss…
1)    Banyak manusia, banyaklah ragamnya…tp klu banyaknya semut, jd ape ye???heee….(~_~)
2)   Semut = rajin….tp sape2 yang berkeinginan nk jd rajin, jgn pulak p makan semut taw…nti laen plak jadinya….ngee~

2 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

gudpost! sememangnya sikap semut sudah dipelajari serta dikenali sejak zaman berzaman, namun adkh manusia dpt mgmbil pgjran dri seikap ini? renungan brsama~ (^_^)

miss oat said...

mekaseh...
emmm...begitulah sikap manusia...2 lah yang dikatakan banyak orang banyaklah ragamnya...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...