Sunday, January 13, 2013

Positifkan hati…


Pasti cukup mudah untuk menghadapi sesuatu yang menggeramkan @ men’tension’kan bagi mereka yang memang berjiwa kental…tapi tersangatlah sukar bagi anda yang kurang kesabaran…Saya mengaku, ada kalanya diri saya juga sukar untuk mengawal kesabaran dalam diri…Tapi yang pasti takde lah sampai nak marah-marah orang tak bertempat…itu bukan sikap saya…Apa yang dilakukan oleh saya ketika itu hanyalah mendiamkan diri...Alhamdulillah, nilai kesabaran dalam diri masih terkawal walaupun adakalanya saya cukup terkesan dengan kerenah beberapa orang pihak…

Namun apa yang pasti pada ketika itu saya rasa cukup tidak tenang..cukup tension…Saya merenung sejenak..memikirkan tindakan yang seharusnya dilakukan…Apa yang boleh dilakukan untuk kembali neutral ialah positifkan hati, positifkan minda…sentiasa menganggap sesuatu itu pada sudut yang positif…Alhamdulillah, saya dapat menguasai hati dan minda untuk melupakan sesuatu yang menjadikan hati saya ini tiba-tiba gusar, geram…lihat, betapa besarnya kuasa sabar dalam diri…dalam sekelip mata, hati saya boleh kembali tenteram…Ternyata sabar itu ada hikmahnya…

Jelas, sabar itu memainkan peranan yang cukup besar dalam diri..Tanpa sabar, hati mudah untuk tidak tenang…mudah untuk memikirkan sesuatu yang kadang-kala boleh menyebabkan kita berprasangka buruk pada orang lain..ohhh, memang tidak sepatutnya kan…Biarlah kesabaran itu bergerak seiring dengan minda yang positif...InsyaAllah, ketenangan hati akan menguasai diri...






Salam sayang untuk semua…: )


Sticky notes: Abah banyak ajar saya erti sabar…sentiasa sabar dalam  apa jua keadaaan…thanx a lot abah…love u so much…

Mood: homesick…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...