Monday, January 9, 2012

Rahsia kucing tampil sihat...


Meooowwwww…meoowwwww….haha,tetiba testing bunyi kucing plak..(dalam hati, “sedap jugak suara aku ek.. tak sangka plak …ni baru bunyi kucing..kalau nyanyi tak taw nak cakap ape…mak aihhh…agak-agak boleh masuk Mentor 6 kot…hak3..”)
Selama ni, kita da memang taw kan, kucing selalu je dikaitkan ngan tikus..kalau kat rumah banyak tikus, biasa orang akan suggest suh kite bela kucing je..ye tak???Agak-agak kenape la kucing ni suke sangat makan tikus..sedap ke???hee..
Kepada pencinta wanita kucing sekalian, korang seharusnya kena taw fakta ni…
Kucing suka makan tikus sebab kucing kekurangan bahan “taurin” di dalam badannya. Taurin ini diperlukan bagi membantu kucing mengekalkan kebolehannya untuk melihat di dalam gelap. Haa..ni la sebabnye…
Kucing ni tak boleh menghasilkan “taurin” dengan sendiri. Disebabkan badan tikus kaya dengan taurin maka dengan itu, kucing perlu memakan tikus untuk mendapatkan taurin yang mencukupi serta mengekalkan keupayaan kucing melihat di dalam gelap..

Falsafah dari fakta ini sebenarnye kucing kalau boleh dia tak mau makan tikus, lebih-lebih lagi tikus ni kan pengotor. Kucing lebih selesa makan ikan…ataupun whiskers ke..Friskies…cam dalam iklan tv, kucing lansung tak pandang kat tikus yang berjoget depan mata sebab dia da ada makanan whiskers…nak gambarkan whiskers ni seribu kali sedap berbanding tikus…haha,tapi apakan daya…dia terpaksa makan tikus sebab dia perlukan “taurin” untuk membolehkannya melihat di dalam gelap. Begitu juga dengan manusia. Ada sesetengah ubat, herba atau ulam-ulaman, kita tidak gemar memakannya. Tetapi kita mesti makan untuk melawan atau mengindari sesetengah penyakit…

k..dats all…selamat malam sume!
Meooowwww..meoowww…!...



Sedetik lebih :
Makanan atau ubatan yang tidak sedap dimakan ada hikmahnya kalau kita amalkan. Kita biasanya hendak yang sedap sahaja. Yang pahit atau tidak sedap kita elakkan sama sekali. Padahal banyak manfaatnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...