Sunday, October 16, 2011

hasRat haTi...

Huhuhu…
Tetiba teringin nk bela ikan…cam comel je kan tgk ikan berenang2 dalam air 2 kn?..selalu je p mana2, klu jmpe kolam, msti tertarik je nk tgk ikan dalam 2...Haa,ni ad sket n3 pasal ikan..

Ikan flower horn atau bila dimelayukan name dye “Ikan Bunga Tanduk”..Hahahaha, agk pelik name ini..tapi, xpe…sy yg nk panggil cam2…suatu ketika dulu, ikan ni agak femes dalam kalangan orang cina masyarakat kite…ramai org nk bela ikan ni..sbb pd badan dye ada cam ukiran, skali pandang cam tulisan cina…dipercayai tulisan ni memberi maksud tuah. Hmmm,xtaw la kebenaran ni pasti ke tak…yg pasti dalam kamus dewan xwujud pun maksud abjad tersebut.

 
Opppsss…xmampu sy nk bela ikan ni…mahal2…


Ikan Pelaga/ikan karing/ikan sepilar/ikan peacock...macam2 nama…tapi bendanye sme je…haaa..ni dye..




Ikan ni agak garang n hobi dye suke berlaga…mmg sesuai r dye ni dinamakan ikan laga kan…Haaa,mitos ada mengatakan, ikan ini menjadi penarik untuk 'membawa' masuk hantu ke dalam rumah… Dalam ertikata lain ikan ini menggalakkan hantu untuk bertandang ke rumah. Mungkin hantu juga suka melihat atau bermain-main dengan ikan ini.. hantu air kot…
hohoho,apekah benar?...xyah percaya…tu mitos semata2…hee…

Sy x caya kt mitos 2..hmm,mgkin ni boleh termasuk dalam list kot…agak kiut ikan ni..


Ikan kuyu puyu…Haaa..ikan ni dianggap sebagai penghalau hantu..Teorinya sekiranya ada yang ingin memelihara ikan pelaga pastikan juga ada ikan puyu…haaa, mungkin sbb ciri fizikalnya yang bersisik dan berduri membuatkan hantu takot kt dye…hik3…Ikan ni agak agresif n suke melompat…kekuatan ikan ni, dye susah nk mati…dye agak kebal kot…

 
Hmmm…ikan ni rasanya xsesuai ngn sy…sbb dye agresif..heee…


Ikan emas???cam menarik je klu dapat bela ikan ni…heee…tapi…ikan ni agak sensitive n perlukan penjagaan yg rapi…klu x, alamak segar mati la ikan 2..Haaa, mitos ada mengatakan ikan ini adalah satu-satunya ikan yang dapat mengesan cahaya ultrakiasu ultraungu dan infrared. Sekiranya akan berlaku gempa bumi, dye akan cepat-cepat melompat keluar dari akuarium ataupun kolam. Dye bleh detect gegaran kot. He3..

Hmmm...cam bes je klu bleh yg ni...hik3..






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...