Monday, January 31, 2011

clean legs before sleep?**

**broken English?!

Mesti penah wt kan sblum2 ni…haa sbnarny ni lah amalan nenek moyang kita yg kita amal dr dulu smpai la zaman skang. Walaupun ramai yg dah x ikut, tapi popularity psl basuh kaki ni masih la memuncak! Kuat kan aura yg turun temurun ni…

Perlu ke basuh kaki ni? Apsal lak?
Situasi: “Cu…pi la basuh kaki dulu sblm tidoq…kang x pasai2 ang dk mimpi2 ngeri…jmpa hantu la..mcm2..”


Tapi sbnrnye kn owg2 tua dulu ske bebenor berkias… tujuan dye suh kite p basuh kaki sblm tido tu nk kite jaga kbersihan sblm tido plus kite xyah risau2 psl cadar katil tu kotor disbbkan kaki yg kotor & ‘wangi’ tu..haha..kang owg2 tua gtaw direct kte gk yg terase…tu psl adeny cakap2 berlapik & berkias yg byk mesej2 tersirat…pndai2 la kite pkir…
Oppsss…tapi jangan la kamu2 smua caya bulat2 kata dowg ni. Kan jadi kes tahyul & syirik pulak..! mtak jauh2 bnde tu…

Yg sebaik2 boleh kite wt sblm tido ni simple je…BERWUDUK… Lagi dijamin masa depan kt dunia & akhirat.. Mane la taw dlm tido tu, besok2 kte terus x bangun2 ??! Bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan ..hehe..

Jadi sblm tido ingat utk amek wuduk, bca doa, selawat, mngucap syahadat, baca ayat kursi (utk pelindungan smsa tido kerna nescaya akan turunny 2 malaikat yg akan menemani spnjg mlm hingga tiba subuh…) & maafkan kesalahan owg laen…renung2kan…heee… ;)

3 comments:

azymah said...

hehe...betol2 tuu..kdg2 owg2 tua ney sajer ckp brlapik spy kt sonang ikot nasihat dy an...pasney jom smer2 kt bwuduk b4 tdo..

fnaMaya said...

n3 yg agak bmanfaat .. hehe =D
-slm pknl-

iL@_nFch... said...

azymah: yup2...cam2 la cara owg tua mnegor kte kn...

fnaMaya: salam perkenalan fyna..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...